zaterdag 30 mei 2009

Masterclass ICT in Wijk en Woning

Met het adviesbureau DHV Noord-Nederland werken we aan het project 'Virtuele Loketten'. DHV'er Tamara Wiersema gaf afgelopen donderdag een voordracht hierover bij een themamiddag over thuistechnologie. Ook ik was uitgenodigd. Het kostte aanvankelijk wat moeite om gebouw 11 te vinden en vervolgens het goede lokaal. Dergelijke onderwijsinstellingen zijn er doorgaans niet erg op ingesteld om externe bezoekers te ontvangen.

De meeste genodigden kende ik niet. De Noordelijke provincies Groningen en Drenthe enerzijds en Friesland anderzijds lijken langs elkaar heen te leven in gezapige tevredenheid. Maar ik mocht niet klagen: ik ontmoette er hogeschooldocente Jantine Bouma uit Wouterswoude. Dus toch twee Friezen, al ben ikzelf hooguit een importfries. Met haar wisselde ik onlangs uitgebreid van gedachten over voorzieningen op het platteland.

Enkele andere bekende gezichten zag ik. Bijvoorbeeld Jan Hut, die tot mijn verbazing bezig bleek met een beeldcommunicatieproject in de Groningse stadswijk Vinkhuizen. Hoezo verbazing? Ik houd me al jaren bezig met beeldcommunicatie in de zorgsector, dus ik vind dat ik van alles wat er omging behoor te weten...

Jan stelde, dat je moet zoeken naar simpele en niet al te dure techniek, als je wilt werken met zorgklanten. Een juiste inschatting, als je het mij vraagt.

Ik zag ook Martijn Goeman, die namens Axtion (Emmen) de techniek verzorgde van de virtuele loketten in de Drentse gemeente Aa & Hunze. Hij hield een interessante voordracht over dit project, evenals Tamara Wiersema dat deed over het plan voor Friesland.

Het overige, voornamelijk Groningse en Drentse publiek was zeer betrokken, vond ik. Men stelde de goede vragen. Kan je een virtuele balie niet net zo goed vanaf thuis benaderen, met behulp van je eigen PC? De groep digibete ouderen neemt toch zienderogen af, moet je daar nog wel mee aan het werk gaan? Waarom zou je zo'n loket nu juist in een Dorpshuis situeren? Waarom niet in een gemeentehuis?

Op de antwoorden ga ik nu niet verder in, maar reken maar dat er over is nagedacht! In een volgend blogbericht misschien. Laten we even vasthouden wat de functionaris van de gemeente Groningen stelde: "ICT is leuk"!

Herman Bezema en Rijk van Omme van het bedrijf USUS spraken over 'Thuistechnologie'. Dat was meer dan alleen beeldcommunicatie, natuurlijk. In een interessante grafiek gaven zij aan dat je bij langere zelfstandigheid en lagere zorgbehoefte later dood gaat. Daarmee is alles gezegd, toch?

Geen opmerkingen: