vrijdag 29 mei 2009

Virtuele Loketten weer in beeld

Het leek lang stil rond het onderwerp van de 'Virtuele Loketten' en dat is jammer. Ik zal in het kort uit de doeken doen wat zich heeft afgespeeld en hoever dit project nu staat.

Eerst ga ik terug naar begin 2007. We hadden met de Nofagemeenten overlegd en er lag een principeafspraak over de invoering van een Virtueel Dorpsloket. Het loket zou bovendien niet alleen een baliefunctie moeten krijgen voor het gemeentehuis, maar ook voor bankzaken, belastingdienst, Kamer van Koophandel, welzijnswerk en de zorgsector.

Helaas trad de betrokken wethouder kort daarna af. Hij bleek het project niet al te diep te hebben kunnen inbedden bij zijn NOFA-collega's, zodat wij weer min of meer terug bij af waren. Mijn verzoeken om subsidie werden beleefd aangehoord, maar ik moest eerst maar eens zien dat ik ook bijdragen elders (zoals bij de Provincie) kon lospraten.

Daar heb ik vervolgens vrij veel tijd ingestoken, aanvankelijk zonder veel resultaat. Uiteindelijk kreeg ik van de afdeling Economische Zaken een mondelinge toezegging. Daarmee ben ik weer naar NOFA gegaan. Die club had intussen subsidie verkregen voor het Europese Interregproject 'Vital Rural Area'. Daarbij ben ik vrij nauw betrokken geweest als partner en als adviseur. De VRA programmaleiding was bereid een bedrag te leggen naast dat van de provincie. Daarmee zou een pilotproject kunnen worden uitgevoerd met één virtueel loket op één locatie. In een volgend stadium zouden er dan meer loketten kunnen worden geopend in alle bij NOFA betrokken gemeenten. Steeds heb ik de dorpshuizen van Oosternijkerk en Wouterswoude en Zorgcentrum Brugchelencamp genoemd als voorkeurlocaties.

Weer terug naar het Provinciehuis. Daar kreeg ik te maken met aanvullende verzoeken: zouden we niet willen samenwerken met een extern adviesbureau, dat een vergelijkbaar voorstel had neergelegd bij de provincie? En wilden wij niet proberen om het plan in overeenstemming te brengen met de provinciale ambities, zoals die in de denktank 'ICT-Alliantie' waren ontwikkeld?

Mijn bereidwilligheid is groot. Het adviesbureau (DHV Noord-Nederland) en ik zagen wederzijds voordeel in een samenwerking, maar het vereiste wel vrij veel extra tijd om een gezamenlijk plan uit te werken. De Alliantie bleek geen gemakkelijk gegeven. Men had vrij veel tijd nodig om tot een visie te komen. Die visie is er nu gekomen en gelukkig past daarin ook het 'Dorpshuis nieuwe stijl' (dat zijn hun woorden).

Inmiddels kregen we ook van Woningcorporatie Dongeradeel en van de corporatie Thús Wonen een toezegging dat zij het project financieel wilden steunen. Dankzij de Stichting Doarpswurk ging ook het provinciehuis vervolgens akkoord. Niets leek hernieuwd overleg hierover met jullie meer in de weg te staan, totdat bleek, dat de gemeente Achtkarspelen, als financier van de eerste fase, de eis stelde dat het eerste loket in hún gemeente moest worden geplaatst. Best begrijpelijk, maar daar hadden we nog niet gelobbyd en Kabel Noord heeft er geen glasvezelkabel liggen!

Het komt erop neer dat het eerste loket met grote waarschijnlijkheid toch in de Gemeente Achtkarspelen zal komen; waarschijnlijk in het dorpshuis van Twijzelerheide. Men weet dat daar nog niet, dus er is nog huiswerk te doen. We moeten tijdens deze pilot bekijken hoe het effect ervan is; vervolgens is het de bedoeling om onder de paraplu van Vital Rural Area ook loketten te openen in Dongeradeel, Dantumadeel en Kollumerland c.a.

Hoe we een en ander nu in het vat gaan gieten weet ik nog niet precies, maar ik denk wel dat het tijd is om tot concretere afspraken te komen met de dorpshuizen in Oosternijkerk en Wouterswoude, alsmede met Zorgcentrum Brugchelencamp. We zouden aan hen willen vragen, of zij bereid zijn om met name in de tweede fase een rol te spelen. Deze zou ongeveer van start moeten gaan in het derde of vierde kwartaal van dit jaar.

Overige betrokken (externe) partners zijn onder meer De Eijk BV en Axtion BV.

Geen opmerkingen: