vrijdag 29 mei 2009

Stress met CMS

Meestal blog ik via het Volkskrantblog. Ineens was er een nieuwe versie. Daarvan schrok ik wel even, bovenal omdat er geen enkele waarschuwing aan was voorafgegaan. Ook andere Volkskrantbloggers lieten weten erg van streek te zijn. Helaas, het nieuwe inhoudsbeheersysteem (CMS) werkte nog niet al te best. Het was bijzonder traag, de gebruikers klaagden over de opmaak en na twee dagen lag de complete santenkraam er volledig uit.

Gebruikers en bezoekers zagen alleen nog de volgende mededeling: “De problemen met het nieuwe VKblog dwingen ons op dit moment helaas om het blog tijdelijk helemaal af te sluiten. We blijven proberen zo spoedig mogelijk een oplossing te vinden. Vandaag, donderdag 28 mei, zijn we zeker niet meer online. Wij bieden onze oprechte excuses aan voor de overlast.”
Het is altijd fijn als iemand zijn excuses aanbiedt voor een terechte tekortkoming, maar ik hoop wel dat het niet al te lang duurt voordat de kinderziekten zijn overwonnen.

Bovendien ben ik een beetje bang dat in de wandeling alle letterkundige pareltjes worden gewist, die ik de afgelopen twee jaar op mijn blog Fryske Dagen heb geplaatst. Ik weet hoe het gaat in de ICT. Gelukkig heb ik op mijn eigen lokale harde schijf een kopie staan van mijn volledige bloghistorie. Daarvoor gebruik ik het uiterst handige programmaatje WinHTTrack. Dat haalt geheel geautomatiseerd alle pagina’s op uit willekeurig welke URL.

Vanuit mijn eigen praktijk in de ICT weet ik dat technologische vernieuwing nogal eens gepaard gaat met vallen en opstaan. Voor de techneuten is dat nog wel begrijpelijk, maar juist aan hen is het niet altijd gegeven om dat goed uit te leggen aan onschuldige gebruikers. Eén ding weet ik zeker, als innovator in Noordoost-Friesland: innoveren betekent risico lopen en echte verbetering bereik je alleen door ook op je bek te durven gaan.

De Volkskrantbloggers kunnen nu allemaal een mooie voorraad blogjes opbouwen. Na gereedkomen van de grote oplossing zullen zij die in één keer allemaal tegelijk online plaatsen bij VKblog, zodat alles wéér vastloopt...




Update 29 mei:
Het VKblog schrijft:

"Tijdelijk offline
Update vrijdag 29 mei. Inmiddels hebben de beste consultants van Nederland zich over het performance-probleem van het nieuwe vkblog gebogen. Zij zijn met ons tot de conclusie gekomen dat er niet een simpele oplossing bestaat. De nieuwe verwachte datum van livegang is donderdag 4 of vrijdag 5 juni.
We bieden nogmaals onze excuses aan en hopen van harte dat u bereid bent om eind van de week terug te keren."

Dat belooft niet veel goeds.




Update 4 juni:
Het VKblog schrijft optimistisch:

"Tijdelijk offline.
Update donderdag 4 juni. Morgen in de loop van de dag gaan we opnieuw live. We hebben er alle vertrouwen in dat we terugkeren met een snel weblog.
We bieden nogmaals onze excuses aan en hopen van harte dat u bereid bent om eind van de week terug te keren."

Geen opmerkingen: